Relacja uczennic z klasy VI z wycieczki do Krakowa

W dniu 5, 6 października została zorganizowana wycieczka do Krakowa i Wieliczki. Przygotowali ją dla nas pani Małgorzata Drozd - wychowawca klasy 6 i pan Henryk Skrok wychowawca klasy 7. Zaprosiliśmy na nią też uczniów z innych klas.

Naszą przygodę zaczęliśmy o godzinie 6 rano, kiedy to wyruszyliśmy autokarem spod szkoły. Do Karkowa dojechaliśmy w południe i od razu rozpoczęliśmy zwiedzanie miasta. Pierwszym punktem była gotycka bazylika mariacka, w której znajduje się najcenniejsze dzieło Wita Stwosza- Ołtarz. Ma on 13 metrów wysokości i 11 metrów szerokości. Wykonany jest z drzewa lipowego. Centralna scena przedstawia zaśnięcie Matki Boskiej. Na bocznych skrzydłach Stwosz przedstawił scenę z Nowego Testamentu. Co godzinę z wieży kościelnej słychać hejnał, który jest też bohaterem jednej z krakowskim legend. Następnie zwiedzaliśmy rynek główny Karkowa. To największy średniowieczny plac w Europie. W jego centrum znajdują się Sukiennice. Jest to hala wzniesiona za czasów Kazimierza Wielkiego. Obecny kształt zyskała w XIX wieku. Dzisiaj można w niej kupić pamiątki. Obok Sukiennic znajduje się mały kościółek, którego początki sięgają X wieku. Według legendy został wzniesiony w miejscu, w którym święty Wojciech głosił swoje kazania. Na Krakowskim rynku można zobaczyć też wieżę ratuszową. Jedyny zachowany element Ratusza.

Następnie spacerowaliśmy błoniami miejskimi. Tam widzieliśmy Barbakan. To XV wieczny bastion obronny, który miał za zadanie odeprzeć pierwsze uderzenie wroga.

Przechodziliśmy również pod Bramą Floriańską, która kiedyś była głównymi wrotami miasta. Dzisiaj jest pozostałością potężnych fortyfikacji wzniesionych wokół miasta. Podziwialiśmy też Teatr Słowackiego. To eklektyczna wzorowana na operze paryskiej budowla, wzniesiona w XIX w.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy też Collegium Maius - najstarszą polską uczelnię. Została ona wzniesiona z osobistego majątku królowej Jadwigi. Tam najbardziej zaciekawił nas zegar przedstawiający postaci związane z powstaniem uczelni. Przechadzaliśmy się też po krużgankach, po których chodził kiedyś Mikołaj Kopernik.

Spacer zakończyliśmy u podnóża Wawelu. W końcu zmęczeni i głodni zakwaterowaliśmy się w hotelu Żaczek. Tam czekała na nas obiadokolacja. Nareszcie mogliśmy odpocząć i podzielić się wrażeniami z pierwszego dnia wycieczki.

Następnego dnia wstaliśmy dość wcześnie. Już po godzinie 8 zjedliśmy śniadanie i wymeldowaliśmy się z hotelu. Następnie pieszo wyruszyliśmy na zwiedzanie zamku i Kaplicy Zygmuntowskiej. Na Wawelu najbardziej podobały się nam arrasy, komnaty królewskie i ich umeblowanie. W Kaplicy Zygmuntowskiej podziwialiśmy dzwon Zygmunta, który został odlany w XVI wieku z przetopionych luf armatnich. Każdy z nas dotykał jego „serca” aby spełniły się nasze marzenia. W Katedrze widzieliśmy też sarkofagi i krypty królów polskich oraz innych wybitnych postaci, np.: Mickiewicza, Słowackiego i naszego patrona Józefa Piłsudskiego.

Po wyjściu z Katedry odwiedziliśmy Smoczą Jamę. Tam trochę odpoczęliśmy, zrobiliśmy drobne zakupy i wyruszyliśmy do Wieliczki na zwiedzanie kopalni soli. Kopalnia ta to zabytek światowej klasy, wpisany w 1971 roku na Pierwszą Listę Dziedzictwa UNESCO. Trasa którą pokonywaliśmy w kopalni znajdowała się na trzech poziomach. Od 64 do 135m pod powierzchnią ziemi.

Mierzyła ona około 2.5 km długości. Pod ziemią podziwialiśmy komory, w których znajdowały się rzeźby solne oraz płaskorzeźby przedstawiające sceny religijne i historyczne. Widzieliśmy też narzędzia, którymi posługiwano się w przeszłości.

Na koniec udaliśmy się do restauracji „Karczma Górnicza”, która też znajdowała się pod ziemią. Tam zjedliśmy pyszny obiad. Po czym wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Wycieczka nam się bardzo podobała. Ciekawe jesteśmy gdzie pojedziemy na następną wycieczkę?

ZAPRASZAMY DO FOTORELACJI

Aurelia Grabasz i Gabrysia Kapuścińska

2023-10-25 09:21:00
Pasowanie Pierwszoklasitów

Dnia 20 października odbyło się uroczyste pasowanie na ucznia klasy pierwszej. Dzieci z klasy I wraz z wychowawczynią -  panią Bogusławą Przewoźnik przygotowały program artystyczny dla zgromadzonych gości. Naszych najmłodszych uczniów wspomogli również koledzy i koleżanki z klas starszych.

Pierwszaki, w obecności całej społeczności szkolnej oraz zaproszonych gości: Pana Roberta Relicha - Burmistrza Nowogrodźca, Pana Krzysztofa Sadowskiego - Przewodniczącego Rady Rodziców, Pani Małgorzaty Stec - sołtys Nowej Wsi - ślubowały być dobrymi i mądrymi uczniami. Starsi koledzy i koleżanki brawami przyjęli nowych kolegów do grona uczniów a Pani Dyrektor uroczyście pasowała każdego z nich na ucznia Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi.

Po uroczystości koledzy z klas starszych oraz zaproszeni goście podarowali pierwszakom drobne upominki.  Dzień ten uczniowie pierwszej klasy będą bardzo miło wspominać, bo był pełen emocji, śmiechu i radości.

Zapraszamy do fotorelacji.

2023-10-22 18:10:00
Fotograf w szkole

Informujemy, iż dnia 30.10.2023r. w szkole będzie fotograf.

Poniżej znajdą Państwo ofertę firmy.

Pakiet klasy 0-III

Pakiet klasy IV-VIII

2023-10-20 08:14:00
Akademia Twórczości Cyfrowej zaprasza!

Akademia Twórczości Cyfrowej zaprasza na spotkanie z kimś, kogo świetnie znacie.

Tyle tylko, że tym razem występującą w zupełnie nowej roli. Zobaczcie!

2023-10-17 19:26:00
W przedszkolu o bezpieczeństwie

W minionym tygodniu naszych przedszkolaków oraz uczniów z klas 0-III odwiedził komendant Straży Miejskiej w Nowogrodźcu pan Edward Widuch. Nasi najmłodsi podopieczni dowiedzieli się o zasadach bezpieczeństwa dotyczących poruszania się po drodze, jak zachować się podczas spotkania z psem, co robić, gdy jesteśmy sami w domu, kto może podawać nam leki, gdzie i jak można się bezpiecznie bawić. Ogromnie dziękujemy za tą ważną lekcję.

Info i foto: M. Jasińska

2023-10-15 19:26:00
Dzień Edukacji Narodowej
14 października 1773 roku, na wniosek króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, sejm powołał do życia Komisję Edukacji Narodowej. Warto dodać, że Komisja Edukacji Narodowej była pierwszym ministerstwem oświaty publicznej w Polsce i pierwszą tego typu instytucją w Europie. Obecnie na pamiątkę tego wielkiego wydarzenia 14 października obchodzony jest Dzień Komisji Edukacji Narodowej. Historia Dnia Nauczyciela w Polsce ma swoje początki w 1957 roku, kiedy to podczas Światowej Konferencji Nauczycielskiej w Warszawie ustalono, że 20 listopada będzie Międzynarodowym Dniem Karty Nauczyciela i świętem nauczycieli.
Kilkanaście lat później Międzynarodowy Dzień Karty Nauczyciela przerodził się (zgodnie z ustawą sejmową z 1972 roku) w Dzień Nauczyciela obchodzony w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej, tj. 14 października. W 1982 roku, doroczne święto nauczycielskie było po raz pierwszy obchodzone jako Dzień Edukacji Narodowej, czyli święto wszystkich nauczycieli, wychowawców i pracowników oświaty.
Z tej okazji klasa V wraz z wychowawcą – P. Sylwią Puzio przygotowała dla wszystkich pracowników szkoły występ artystyczny. Swoją obecnością na apelu zaszczycili nas pan dyrektor Krzysztof Kaczmarek oraz sołtys Nowej Wsi pani Małgorzata Stec.